3178  |      

نکات ایمنی سفر

نکات بهداشتی در هنگام سفر

 

نکات بهداشتی در هنگام سفر

 

عيد نوروز فرصت مناسبي براي مسافرت مي باشد ، البته در صورت عدم رعايت نکات بهداشتي در حين سفر و نيز تامين آب و موادغذايي از منابع گوناگون و بعضا نا ايمن موجود در طول مسير ، احتمال ابتلا به بيماريهاي عفوني و مسموميتهاي غذايي را در افراد بالا مي رود .
اميد است با رعايت نکات بهداشتي ، تعطيلات نوروزي خوشي را همراه با خانواده سپري نماييد : در هنگام مسافرت ، از آب لوله کشي تصفيه شده استفاده نماييد ودر صورتي که از سالم بودن آب مصرفي خود اطمينان نداريد، بايد آن را جوشانده و سپس مصرف کنيد.

در پارکها و تفريحگاهها به تابلوهاي راهنماي آب شرب و غير شرب (مورد استفاده جهت آبياري فضاي سبز)توجه کنيد . براي آشاميدن آب ازليوان شخصي و يا ليوان يکبار مصرف استفاده نماييد.يخ را از مراکز مطمئن تهيه نموده و از مصرف يخ‌هايي که در شرايط غير بهداشتي و رويزمين نگهداري يا خرد مي‌شوند خودداري کنيد.از مصرف آب‌هاي سطحي، چشمه‌ها و درياچه‌ها خودداري کنيد. شستن دستها با آب و صابون قبل از خوردن غذا نقش مهمي در پيشگيري از: ابتلا به بيماريهاي روده اي (اسهال و …)دارد .

سالمسازي سبزيجات، قبل از مصرف، در پيشگيرياز ابتلا به بيماريهاي عفوني و انگلي روده‌اي موثراست. سالمسازي سبزيجات در چهار مرحله پاکسازي انگل‌زدايي(بوسيله مايع ظرفشوئي و آب)،گندزدايي(محلول ضد عفوني کننده سبزيجات قابل تهيه از داروخانه ها و آبکشي با آب فراوان ) و شستشو انجام مي‌شود .از خريد موادغذايي به ويژه نوشيدني ها،که توسط فروشندگان دوره گرد عرضه مي شوند جدا خودداري نماييد. مواد غذايي را در طول مسير دور از نور و حرارت مستقيم خورشيد نگهداري گردد. مواد غذايي بايد داراي تاريخ توليد و انقضاء ، پروانه ساخت از وزارت بهداشت وعلامت استاندارد باشد .

از خريد موادغذايي که فاقد مشخصات بهداشتي (موادغذايي فله) هستند و يا بسته بندي آنها دچار آسيب ديدگي و يا پارگي است خودداري نماييد . در طي مسافرت از مصرف شير و فرآورده هاي لبني غيرپاستوريزه و ازخريد موادغذايي محلي نظير ماست، پنير ،خامه،و… که احتمال آلودگي آنها زياد است و مصرف آنها مي تواند موجب ايجاد بيماريهاي عفوني گردد خودداري نماييد . آجيل و خشکبار مورد نياز را حتي‌الامکان به صورت بسته‌بندي تهيه کنيد. از خريد خشکبار و آجيل فله که ممکن است به علت آفت‌زدگي و کهنگي غيرقابل استفاده باشند پرهيز کنيد .

تا حد ممکن در طول مسافرت غذا را براي مصرف يک وعده غذايي تهيه کنيد.غذاهاي باقيمانده بايد در يخچال نگهداري شوند. در صورت عدم دسترسي به يخچال و يايخدان از مصرف مجدد غذايي که بيش از ?ساعت از طبخ آن مي‌گذرد خودداري کنيد.همچنين قبل از مصرف غذاي باقي مانده آن را به مدت کافي ، حدود 20 دقيقه حرارت دهيد اگرجهت صرف غذا به اغذيه فروشي ها و رستوران هاي بين راهي مراجعه مي کنيد ، از تهيه بهداشتي غذاها مطمئن شويد. در غير اين صورت از مصرف غذا در اماکن غير بهداشتي دوري کنيد، بهتر است از غذاهاي بسته بندي شده داراي مشخصات بهداشتي استفاده کنيد. همچنين کنسروها را قبل از مصرف حتماً بجوشانيد . از ريختن زباله دراماکن و معابر عمومي جدا خودداري نماييد.

زباله‌هاي خود را در طول سفر، در کيسه‌هاي نايلون نگهداري و در اولين سطل زباله بريزيد. سيگارکشيدندر مراکز زيارتي، اماکن عمومي و وسايل نقليه همگاني ، تجاوز به حقوق عمومي جامعه محسوب مي‌شود و از نظر قانوني نيزممنوع است. از انجام اين عمل غير اخلاقي جدا خودداري کنيد

تو کوله ات چی میذاری؟

 تو کوله ات چي ميذاري؟

 جبهه ي کوله پشتي پوش هاي دنيا کوچک نيست. معمولا کوله هامون پر شدن از خرت و پرت هايي که شايد به کارمون بيان و شايد هم نه. 

اما مسافرت رفتن با کوله پشتي شوخي بردار نيست. حتي نيم کيلو بار اضافي و غير ضروري هم با راه رفتن هاي طولاني ميتونه آدم رو از پا بندازه. يه نکته ي خيلي مهم ديگه هم اينه که چه طوري وسايل رو توي کوله بچينيم تا دسترسي بهشون راحت باشه؟ اين اينفوگرافي که ميبينيد، براي چيدن کوله پشتي راحت براي يه سفر لذت بخش و بدون دردسر راهنماييتون مي کنه.

آنچه برای سفری ایمن باید بدانید

 

 

آنچه براي سفري ايمن بايد بدانيد

خطر در گوشه و کنار دنيا وجود دارد اما ماهيت و شدت آن در هر کشور يا منطقه متفاوت است. صرف نظر از جايي که مي رويد شما بايد در رابطه با مسافرت خود اقدامات اساسي خاصي را انجام دهيد. سطح اين اقدام بستگي به مقصد دقيق شما دارد. مع الوصف، براي مسافرت به توصيه‌هاي ذيل توجه کنيد
1-هرگز بدون آشنايي کافي از مقصد و مسيري که براي سفر انتخاب مي‌کنيد، به مسافرت نرويد. قبل از سفر درباره پاسخ سوالات زير تحقيق کنيد-
الف) آيا براي سفر به مقصد مورد نظر هشدار خاصي به لحاظ امنيتي، سيل، آتش سوزي، زلزله، برف و بوران و غيره داده شده است يا خير؟
امروزه، با گسترش امکانات ارتباطي، فني و ماهواره‌اي، به راحتي مي‌توان از وضعيت راه‌ها، آب و هوا، حوادث طبيعي خطرناک مثل وقوع سيل و طوفان و غيره مطلع شد.
حصول اطمينان از ايمني راه‌ها و مسيري که بايد طي کنيم. هم چنين به همراه داشتن تجهيزات مورد نياز سفر، ما را در برابر آسيب‌هاي احتمالي محفوظ نگاه مي‌دارد.
ب) امنيت جاده‌اي در چه ساعاتي از شب يا روز کاهش مي‌يابد؟
ج) چه امکانات جاده‌اي براي مقابله با حوادث احتمالي وجود دارد؟
د) کدام نقطه از مسيري که طي خواهيد کرد، براي اطراق و استراحت بين راهي مناسب و امن تر است؟
هـ) چه رستوران‌هايي را براي صرف غذا بايد انتخاب کرد؟
و) مصرف چه غذاي بين راهي مناسب‌تر است؟
2-در صورت تمايل به صرف غذا در رستوران ها هرگز سالاد (به ويژه در رستوران هاي ناشناس)، ميوه‌هاي پوست نکنده و آشاميدني هاي همراه با يخ را ميل نکنيد.
3-هرگز پول‌ها و اشياء ارزشمند خود را در يک کيف يا يک ظرف قرار ندهي
4- سعي کنيد قبل از سفر، وضعيت فرهنگي و اقتصادي ساکنين مناطقي که در مسيرتان قرار خواهند گرفت، اطلاعات لازم را بدست بياوريد.
محتويات کيف شما شايد معادل ماه‌ها حقوق افرادي باشد که در مناطق فقيرنشين زندگي مي‏‌کنند. معمولاً مسافران پول نقد و اموال ارزشمندتري نسبت به افراد بومي دارند، لذا ممکن است به راحتي هدف دستبرد يا حمله افراد ناشناس قرار بگيريد.
به ويژه آن که بومي‌ها، مناطق امن و ناامن را مي‌شناسند. عدم آشنايي با افراد و محيط يا محدوده‌اي که تردد مي‌کنيد، مطمئناً احتمال آسيب پذيري را افزايش مي‌دهد.
4- سعي کنيد از مردم رهگذر در خيابان آدرس نپرسيد. سعي کنيد افسر پليسي را پيدا کنيد. با اين کار يک فرد غريبه را از مقصد خود مطلع مي‌کنيد.
نقشه‌اي تهيه کرده و از کساني کمک بگيريد که احتمال بيش‏تري دارد به شما کمک کند. براي انتخاب بهترين و ايمن ترين مسير، هميشه از افراد موجه مثل مأمورين راهنمايي و رانندگي و يا افرادي که شناسايي آن‌ها آسان است، مثل رانندگان تاکسي، مغازه دارها و غيره سوال نماييد.
در موارد خاص، وقتي فرد مطمئني را براي اخذ راهنمايي نيافتيد، سعي نماييد در پرسش خود مقصد نهايي خود را بيان نکنيد بلکه در شهرهاي بين راهي براساس نقشه‌اي که در اختيار داريد، آدرس نزديک ترين شهر بعدي مسير خود را بپرسيد تا ديگران از مقصد نهايي شما مطلع نگردد
5- در مسافرت، هرگز اسناد خود را درون هتل‌‏ها ‏و اطاقتان نگذاريد
در مسافرت‌ها به ويژه مسافرت‏هاي خارج از کشور سعي کنيد هيچ‏گونه اسناد و مدارکي به همراه خود به داخل هتل‏‌ها نبريد و در صورت نياز هرگز آن‏ها ‏را در داخل هتل نگذاريد. زيرا افراد غريبه مي توانند در غياب شما با پوشش نظافت به داخل اطاق‏ هاي هتل رفته و به اسناد شما دسترسي پيدا کنند.
 

عضویت در خبرنامه

سامانه پرداخت آنلاین

لطفا مبلغ را در کادر زیر وارد نمایید.

مبلغ:
بابت:

نماد اعتماد و نشان ملی

logo-samandehi

جوملا فارسی