3178  |      

5 مسجد جذاب در تور استانبول

شاید کم تر کسی بداند که استانبول را می توان شهر مساجد باشکوه امپراتوری نامید ...

 

 

 

 

 

 

 مسجد ایا صوفیه

گرچه بناهای تاریخی بسیاری در استانبول وجود دارد، ولی ساختمان باشکوه ایّا صوفیه به دلیل معماری نوآورانه خود در بخش خارجی و داخلی، اهمیت مذهبی، تاریخی و زیبایی فوق العاده‌ا‌ش بی‌شک چند قدمی از باقی بناها پیش‌تر است. ساختمان ایاصوفیه در سال ۵۳۷توسط امپراتور بزرگ بیزانس، یوستینیانوس راه اندازی شده و به عنوان کلیسا مورد استفاده قرار گرفت، اما بعدتر و در سال ۱۴۵۳، زمانی که محمد فاتح، سلطان عثمانی استانبول فتح شد، ایاصوفیه نیز به عنوان مسجد مورد استفاده قرار گرفت. اما داستان تغییر کاربری بنا چشمگیر ایاصوفیه به همین جا ختم نشد و در سال ۱۹۳۵نیز آتاتورک، رئیس جمهور ترکیه این ساختمان را به عنوان یک موزه افتتاح کرد. مسجد ایاصوفیه بیش از همه به سبب گنبد منحصر به فردش شهرت دارد که با ۴مناره از اطراف احاطه شده است. این مناره ها در دوران امپراتوری عثمانی به ساختمان مسجد اضافه شدند.

مسجد سلطان احمد، مسجد آبی

بی شک یکی از باشکوه ترین و خوش عکس ترین بناهای ترکیه، مسجد سلطان احمد است. این مسجد به دستور سلطان احمد اول ساخته شده و مقبره‌ی خود او نیز در قسمت شمالی ساختمان و رو به روی پارک سلطان احمد واقع شده است. نمای خارجی و فوق العاده‌ی مسجد شامل گنبدی با یک منحنی آبشارگونه و شش مناره‌ی باریک و بلند می‌شود. ویژگی چشمگیر مسجد سلطان احمد کاشی کاری و معماری زیبا درون مسجد است که عمدتا از کاشی‌های آبی متشکل شده، به همین دلیل نیز این بنا به مسجد آبی معروف است.

مسجد سلیمانیه

مسجد زییای سیلیمانیه چهارمین مسجد مجللی ‌ست که در استانبول بنا شده. مسجد سلیمانیه به مسجد «شکوه‌مند» نیز معروف است و در حال حاضر بزرگ ترین مسجد و یکی از مشهورترین جاذبه های استانبول می باشد. مسجد و بناهای اطراف آن توسط معمار سنان، یکی از معروف ترین معمارهای عصر خود و در طی سال های ۱۵۵۰تا ۱۵۵۷ساخته شده. این مسجد در طی امپراتوری عثمانی و به سبک معماری عثمانی مورد ساخت و ساز قرار گرفته است. در مجموعه مسجد سلیمانیه ایوانی سه طرفه، باغ های خوش منظر، گنبد مرکزی، چهار مناره به همراه ده بالکن زیبا دیده می‌شود. تعداد بالکن ها نماد سلطان سلیمان، دهمین سلطان امپراتوری عثمانی است و از آن رو که سلطان سلیمان عثمانی فرمان به ساخت مسجد داده است، به نام سلیمانیه شهرت یافته است.

مسجد بایزید ۲ 

مسجد بایزید دوم یکی از قدیمی ترین مساجد استانبول است که در میان مجموعه ای عظیم و قرن شانزدهمی استانبول به چشم می‌خورد. مسجد بایزید دو در زمان امپراتوری عثمانی، به فرمان سلطان بایزید دوم و در طی ۵سال ساخته شده است. این مسجد از گرانیت و مرمر ساخته شده و در کنار گنبد آن دو مناره دیده می‌شود. معماری مسجد بایزید دوم از معماری بیزانتینی کلیسا و مسجد ایاصوفیه الهام گرفته شده است که در آن یک گنبد مرکزی، چندین نیم گنبد و یک فضای مرکزی برای برگزاری نماز جماعت وجود دارد. مسجد بایزید دوم در میدان بایزید، در نزدیکی بازار بزرگ استانبول (گرند بازار) و همچنین بقایای باستانی تئودوسیوس قسطنطنیه قرار گرفته است.

مسجد ارتاکوی

مسجد اورتاکوی، در نزدیکی آب و تنگه بسفر قرار گرفته و یکی از محبوب ترین مکان‌ها در نزدیکی بسفر است. این مسجد در قرن نوزدهم و به فرمان سلطان عبدل مسیت اول ساخته شده است. از آنجا که درست در نزدیک پل معروف بسفر قرار دارد، می‌توانید با بازدید از مسجد ارتاکوی، پیوندی از استانبول جدید و قدیم را مشاهده کنید و مسجد ارتاکوی را در پس زمینه جذابی از پل بسفر به ثبت برسانید. از آن جا که سلطان عبدل مسیت اول به خوش نویسی علاقه داشت، به دستور وی از سقف پرنقش و نگار مسجد ارتاکوی خطاطی های خارق العاده ای آویز شده است. مسجد ارتاکوی در مجاورت میدان اسله قرار دارد که در اطرافش چند آبنمای زیبا و کافه های دنج و دوست داشتنی به چشم می‌خورد

عضویت در خبرنامه

سامانه پرداخت آنلاین

لطفا مبلغ را در کادر زیر وارد نمایید.

مبلغ:
بابت:

نماد اعتماد و نشان ملی

logo-samandehi

جوملا فارسی