3178  |      

گشایش هزارمین موزه ی کشور تا پایان دولت کنونی

علی اصغر مونسان معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اعلام کرد که شمار موزه‌های کشور از 450 موزه –تا پایان دولت قبل- طی حدود شش سال به 650 موزه رسیده است و تا پایان دولت کنونی گشایش هزارمین موزه را جشن می‌گیریم.

آقای علی اصغر مونسان در مراسم پایانی چهل و یکمین سمپوزیوم ایکوفوم -کمیته جهانی موزه شناسی- که در سالن اجتماعات موزه اسلامی برگزار شد درباره‌ی افتتاج موزه‌های جدید چنین گفت: در چند سال اخیر با رشد شمار بازدیدکنندگان موزه‌ها روبه‌رو بودیم و آمارها نشان داد که در نوروز گذشته به صورت میانگین 14 هزار نفر از موزه‌ی ملی ایران دیدن کردند و این رشد بسیار بی‌سابقه است. به صورت کلی معتقدیم که بازدید از موزه‌ها در سبد فرهنگی خانواده‌ها قرار دارد. از مهمترین اقدامات مربوط به موزه‌ها در دولت کنونی می‌توان به بلیط‌های الکترونیکی، خدمات نرم‌افزاری و برپایی نمایشگاههای مختلف و بعضا مشترک با سایر موزه‌ها اشاره کرد.

معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری صحبت‌هایش را این‌گونه ادامه داد: موزه‌ها نقش پررنگی در ساخت آینده ایفا می‌کنند و نشان دهنده‌ی چگونگی شکل‌گیری فرهنگ و هویت یک ملت هستند. در حقیقت موزه‌ها ابعاد زندگی مردم را برای جهانیان نمایش می‌دهند و نقطه‌ی مشترک میان موزه‌ها نشان دادن مسیر فرهنگی یک جامعه می‌باشد.

آقای مونسان همچنین گفت: از ویژگی‌های مهم هر موزه‌ای کارکرد گردشگری آن است و می‌توان گفت که موزه‌ها همانند مکان‌های مذهبی همواره مورد احترام بوده‌اند و مردم از آنها دیدن می‌کردند. بسیاری از موضوعات موجود در موزه‌های ایران را هم محتویات مذهبی تشکیل می‌دهد و دیدن گنجینه‌های تاریخی نوعی تقدس است.

در همین راستا مدیر کل موزه ها و اموال منقول تاریخی کشور گفت: در ایران همیشه تقابلی میان نگاه واقع‌گرایانه و تقدس مابانه به موضوعات مختلف وجود داشته است و جای خالی بحث‌های علمی احساس می‌شده است.

او صحبت‌هایش را اینچنین ادامه داد: بسیاری از مباحثی که در جوامع گذشته تقدس داشته‌اند، حالا به دلیل نگاه علمی به آنها، تقدسی ندارند و این رسالت هر موزه‌ای است که آگاهی مردم را افزایش بدهد. در حقیقت هرجایی که تقدس‌گرایی مخالف و مانع دانایی بیشتر و دستاوردهای علمی بشود، رسالت موزه‌هاست که با نگاه علمی‌شان وارد عمل شوند.

وی افزود: در حال حاضر در ایران 550 موزه و بیش از 3 هزار مجموعه دار وجود دارد و آمادگی تبادل فرهنگی با عرصه‌ی فرهنگ جهانی را با صاحبان نظر داریم.

 

عضویت در خبرنامه

سامانه پرداخت آنلاین

لطفا مبلغ را در کادر زیر وارد نمایید.

مبلغ:
بابت:

نماد اعتماد و نشان ملی

logo-samandehi

جوملا فارسی